2. Bezpłatny certyfikat ZUS- procedura jego uzyskania jest opisana na stronach ZUS.
3. REGON oraz dane adresowe - dla placówek medycznych musi to być 14-sto znakowy numer REGON oraz 9-cio znakowy dla praktyk lekarskich i pielęgniarskich. Program SOGaL zapewnia obsługę eRecepty dla placówek medycznych oraz wielu praktyk lekarskich jednocześnie, jeśli program jest współdzielony przez kilku lekarzy.
Numery recept nadawane są przez program SOGaL. Pakiety numerów recept są konieczne tylko w przypadku recept wystawianych w wersji papierowej.
Wdrożenie
Ustawienia wspólne dla podmiotu medycznego tj. wszystkich osób wystawiających recepty wprowadzane są w opcji:
Parametry programu - Parametry systemu- zakładka Placówka
Ustawienia indywidualne tj. dotyczące osób wystawiających recepty wprowadzane są przez nie same z poziomu okna e-Recepty:
Kartoteka pacjentów - Wizyty - obszar recept Dopisz lub Edycja - opcja Ustawienia.
Zmiany dokonywane z tego poziomu dotyczą wyłącznie osoby aktualnie zalogowanej w programie SOGaL.
Te same ustawienia, ale dla dowolnego użytkownika (wymagane uprawnienia administratora):
Parametry programu - Parametry systemu - zakładka Użytkownicy - opcja Zmień lub Dopisz
Wdrożenie - ustawienia wspólne dla podmiotu medycznego
Parametry programu - Parametry systemu
Parametry obejmują:
• OID- numer nadawany Świadczeniodawcy z chwilą uzyskania dostępu do systemu P1.
W polu OID należy wpisać otrzymany z systemu P1 numer tj. trzy ostatnie segmenty (tutaj oznaczone, jako X.Y.ZZZZZ: 2.16.840.1.113883.3.4424.X.Y.ZZZZZ
• ROOT- numer wypełniany z listy udostępnianej w programie SOGaL.
Dla placówek medycznych powinien mieć wartość 2.3.1
Dla praktyk lekarskich należy z listy rozwijanej wybrać pozycję określającą właściwą Izbę Lekarską.
Dla praktyk pielęgniarskich i położniczych z listy rozwijanej wybrać pozycję określającą właściwą Izbę Pielęgniarek i Położnych
• Extension- numer określany, jako numer księgi, uzupełniony zerami z lewej strony do długości 12 znaków.
Numer ten można ustalić na podstawie rejestru RPWDL (np. po wpisaniu imienia i nazwiska lekarza).
Znajduje się w pozycji: Rubryka 1. Numer księgi rejestrowej:
Wyszukiwanie praktyk zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów
Wyszukiwanie podmiotów leczniczych
• Numery księgi rejestrowej RPWDL- określenie typu jednostki.
Dla większości podmiotów medycznych parametr ten powinien być ustawiony na wartość Jednostki organizacyjne (cz.I i V kodu resortowego).Błędnie ustawiona wartość zablokuje połączenie z systemem P1.
• Identyfikator miejsca pracy. Identyfikator OID miejsca użytkownika w strukturze organizacyjnej Usługodawcy.
Wartość ta powinna wynosić 1. Tylko w przypadku rozległych placówek należy stosować numer określający miejsce w strukturze organizacyjnej Świadczeniodawcy.
• Adres serwera P1- dopóki nie zostanie ogłoszona zmiana, obowiązującym adresem jest:
https://sus.ezdrowie.gov.pl/services/ObslugaReceptyWS
• Certyfikaty P1 (pliki PFX - P12)
Pliki certyfikatów (rozszerzenie p12) otrzymuje się po uzyskaniu dostępu do systemu P1.
Należy je skopiować do folderu c:\faxon\sogal\system_p1\cert.
W przypadku pracy z wieloma gabinetami pliki te należy skopiować do zasobu dostępnego ze wszystkich komputerów gabinetowych i taką ścieżkę dostępu wprowadzić w parametrach. Poprawność wpisów można sprawdzić opcją Test certyfikatów.
• Podmiot medyczny
Placówka medyczna - obejmuje przychodnie i placówki wielogabinetowe, Praktyka lekarska, Praktyka pielęgniarska.
• Konfiguracja ustawień systemu P1
Zawsze z parametrów- oznacza, że każdy z komputerów pracujących w sieci będzie korzystał z ustawień parametrów systemu.
Zezwalaj na niezależne konfiguracje dla każdego użytkownika- to ustawienie otworzy pola edycyjne z poziomu okna e-Recepty (Kartoteka pacjentów- Wizyty- panel recept: Dopisz).
To ustawienie zalecane jest tylko dla tych instancji programu SOGaL, które są współdzielone przez kilka praktyk lekarskich - i tylko w takim przypadku powinno być stosowane, ponieważ każdy z użytkowników będzie miał wówczas ustawienia prywatne - zapisywane tylko dla niego.
W żadnym przypadku nie należy zezwalać na niezależne konfiguracje dla praktyk samodzielnych oraz placówek medycznych (przychodnia).
• Nazwa i dane adresowe- wypełnione zgodnie z opisem.
UWAGA
Przy wpisywaniu danych adresowych konieczna jest ich ZGODNOŚĆ Z RPWDL!
Ponadto numer telefonu jest konieczny i musi być poprzedzony napisem tel:
Przykładowy, poprawny wpis (koniecznie bez spacji):
tel:123456789
Nie spełnienie warunku zgodności wpisów adresowych z RPWDL
spowoduje zablokowanie (do momentu dokonania poprawnych wpisów)
możliwości wysłania recepty z komunikatem:
"Co najmniej jeden dokument nie spełnia reguł biznesowych dotyczących swojej klasy dokumentu (szczegóły błędu zawarte są w wyniku weryfikacji)."
• REGON - dla placówek medycznych numer powinien być 14-sto cyfrowy, dla praktyk lekarskich 9-cio cyfrowy.
• Nr umowy z NFZ
brak wpisu w tym polu zablokuje możliwość wystawienia e-Recepty na Środek spożywczy specjalnego przeznaczenia oraz wyrób medyczny. W przypadku braku kontraktu z NFZ pole to należy pozostawić puste.
Wdrożenie - ustawienia indywidualne dla każdej osoby wystawiającej e-Receptę
Ustawienia indywidualne mogą być wprowadzane samodzielnie z poziomu okna e-Recepty:
opcja: Kartoteka pacjentów- Wizyty- obszar recept Dopisz- opcja Ustawienia.
Wprowadzone zmiany dotyczą tylko zalogowanej osoby. Ta funkcjonalność nie jest zalecana i wymaga zezwolenia w parametrach programu na niezależną konfigurację. Powinna być stosowana wyłącznie w przypadku współdzielenia gabinetu przez kilka osób wystawiających recepty w ramach prowadzonych przez siebie praktyk lekarskich.
Ustawienia indywidualne (bez względu na tryb dostępu do ustawień) dla dowolnego użytkownika może być przeprowadzona przez osobę o uprawnieniach administratora z poziomu opcji (ten tryb edycji jest zalecany):
Parametry programu - Parametry systemu - zakładka Użytkownicy - opcja Dopiszlub Zmień
Ustawienia indywidualne z poziomu listy użytkowników
Wystawianie recept
Recepty (bez względu na typ: papierowe, elektroniczne) wprowadzane są w programie SOGaL w ten sam sposób.
Kartoteka pacjentów - ustawienie podświetlenia na żądanym nazwisku - Wizyty - Nowa - po zapisaniu danych do karty informacyjnej okno recepty wyświetla się automatycznie, a kolejne recepty w ramach tej samej wizyty: opcja Dopisz lub Zmień
UWAGA! program nie blokuje dopisania nowej recepty do starych wizyt.
Odpowiedzialnością lekarza jest właściwe wprowadzenie danych.
Reguły ogólne:
1. Każda recepta powiązana jest z jedną wizytą
2. Każda wizyta może mieć dowolną liczbę recept.
3. Każda recepta może mieć do pięciu pozycji.
4. Każda pozycja recepty może mieć inne ustawienia typu (Rp/Rpz/Rpw), uprawnień i odpłatności.
5. Numer recepty elektronicznej nadawany jest przez program SOGaL (nie ma związku z przydzielaną pulą do wykorzystania).
6. Recepta zapisana, jako papierowa może być w tym samym dniu wysłana do systemu P1, jako postać elektroniczna.
UWAGA! jeśli wydrukowano receptę, jako papierową,
to jej późniejsze wysłanie do P1 jest równoznaczne
z wystawieniem kolejnej, niezależnej recepty!
Wysłanie recepty do systemu P1, wcześniej zapisanej, jako papierowej może być przeprowadzone tylko w przypadku, gdy nie wydano jej pacjentowi, a poprzedzenie wysłania zapisem w wersji papierowej wynikało np. z chwilowego braku dostępu do Internetu.
7. Recepta w formie elektronicznej (wysłana do systemu P1) nie może być już edytowana. Jedyna opcja zmiany dotyczy anulowania. Anulować można całą receptę lub dowolną z jej pozycji.
8. Jedynym warunkiem realizacji e-Recepty jest przekazanie pacjentowi czterocyfowego kodu dostępu.
Pacjent otrzyma powiadomienie SMS o wystawionej recepcie z kodem dostępowym, o ile ma profil na portalu pacjent.gov.pl oraz podał numer telefonu komórkowego do powiadomień, w przeciwnym razie lekarz jest zobowiązany do przekazania tego kodu pacjentowi.
W praktyce, program SOGaL każdy zapis e-Recepty kończy podglądem wydruku ze wszystkimi informacjami niezbędnymi do realizacji recepty.
Reguły edycji:
1. Okno edycyjne dotyczy jednej recepty mogącej zawierać do pięciu pozycji.
2. Wszystkie pola edycyjne, łącznie z ustawieniami typu, odpłatności itd. dotyczą jednej pozycji recepty.
3. Po wypełnieniu pól edycyjnych należy dopisać pozycję do recepty (samo ich wypełnienie nie stanowi recepty).
4. Wszystkie pola edycyjne mogą być wypełnione "ręcznie".
5. Pozycja recepty może być wypełniona automatycznie na podstawie listy leków refundowanych lub lekospisu.
6. Wszystkie pozycje recepty jednocześnie mogą być wypełnione na podstawie listy recept wystawionych. Jeżeli przed wybraniem pozycji z listy recept wystawionych wprowadzono zmiany w recepcie, to zostaną one utracone bez dodatkowych ostrzeżeń.
7. Bez względu na sposób wypełnienia pól edycyjnych, każde z nich może być zmienione przed zapisaniem.
8. Pozycje już dopisane do recepty mogą być usunięte lub zmienione.
9. Zapis recepty decyduje o jej formie. Wersja elektroniczna, to opcja: "Zapisz receptę & wyślij do P1", wersja tradycyjna, to opcja Zapisz, jako receptę papierową.
Edycja recepty
Po prawidłowym zapise recepty program SOGaL wyświetla podgląd wydruku dla pacjanta:
Okno po zapisie e-Recepty
Wydruk może być powtórzony po zamknięciu powyższego okna z pociomu opcji w panelu recept okna wizyt: Drukuj.
Anulowanie pozycji recepty
Wszystkie recepty, które zostały wysłane do systemu P1 nie podlegają edycji.
Pozycje e-Recepty mogą być tylko anulowane: z poziomu okna wizyt opcja: Zmień lub Usuń. Tylko dla recept nie wysłanych do P1 możliwa jest ich pełna edycja z usunięciem całej włącznie.
Anulowanie pozycji recepty
Po anulowaniu kod dostępowy recepty nie ulega zmianie, ale pozycja anulowana nie będzie mogła być zrealizowana przez pacjenta.
Anulowana pozycja recepty
Anulowanie całej e-Recepty wymaga anulowania, kolejno wszystkich jej pozycji.
Pozycje anulowane są drukowane i odpowiednio oznaczone.
Wydruk e-Recepty z anulowaną pozycją